Podczas deszczu

1873, Muzeum Narodowe w Warszawie.

Rok 1873

Pobyt w Monachium okazał się bardzo płodny. Powstało wiele obrazów, które zostały zauważone. Wieści o odnoszeniu sukcesów przez Chełmońskiego dotarły do Warszawy. W ,,Kłosach” zamieszczono ulotkę z informacją, że Józef Chełmoński odznaczający się oryginalnymi pomysłami, zrobił wielkie postępy pod względem rysunku i jego wykończenia. Jego dwa obrazy Przed deszczem i Poranek zostały wystawione w Kunstvereinie monachijskim. Pierwszy obraz został zakupiony w Berlinie, zaś drugi przekazano do Kunstvereiniu do Wiednia. W 1873 roku Chełmoński namalował m. in: Wyjazd do lasu, Czwórka w zaspach, Powstańcy na kartoflisku, Sprawa u wójta, Szczwacz ukraiński. W tych dziełach, a zwłaszcza w Sprawie u wójta widoczna jest dbałość o subtelne zróżnicowanie kolorystyczne i zawartość kompozycyjną obrazu. Obraz Sprawa u wójta jest jednym z najwybitniejszych dzieł artysty. Sposób ujęcia tematu rodzajowego świadczy o umiejętności wnikliwej obserwacji typów ludzkich. Zwraca uwagę niezwykłym autentyzmem odtworzonej z pamięci sytuacji. (Obraz ten powstał w Monachium, pod wpływem wrażeń z podróży do Polski). Świadomie opracowana kompozycja tego obrazu rozwija się na linii niemal zupełnie poziomej. W słonecznej scenerii zimowego pejzażu artysta przedstawił zjazd chłopów na sąd gminny. W głębi na tle drzwi jest widoczny wójt ze złotym łańcuchem na piersi, przed nim chylą się włościanie. Środkową grupę otaczają licznie zgromadzeni chłopi, którym przygląda się Żyd. Na pozór bezładna grupa ludzi i zwierząt została ukazana w sposób przemyślany. Układ jej porządkuje biegnąca ukośnie w głąb przestrzeni obrazu główna oś kompozycji, która została podkreślona perspektywicznym ujęciem malejących w oddali ośnieżonych chałup. Krzyżujące się z nią również diagonalne linie, które są wyznaczone przez ruch sań Żyda i szlachcica, potęgują dynamikę układu całej sceny. Koncepcja kolorystyczna obrazu jest zbudowana na kontraście między skrzącą się w słońcu, chłodną bielą śniegu a ciemną, lecz ciepłą brunatno szarą tonacją ciżby ludzkiej. Czerwony strój kobiety stojącej po lewej stronie obrazu, stanowi barwny kontrapunkt, który wzmacnia ekspresję kolorystyczną obrazu.

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Okolice malarza>>>

Inne obrazy z roku 1873

Informacje z kalendarium

1873r.

1866r.

Autoportret – 1866

1869r.

W ogródku – 1869; Muzeum Sztuki, Łódź.

Wypłata robocizny (Sobota na folwarku) – 1869; Muzeum Narodowe, Warszawa

1870r.

Portret ojca – Ok. 1870

Rankiem w puszczy – 1870; Muzeum Narodowe, Warszawa.

Odlot żurawi – 1870; Muzeum Narodowe w Krakowie.

1871r.

Odlot żurawi – 1871; Własność prywatna.

Matula są – 1871; Własność prywatna.

1873r.

Czwórka w zaspach – 1873; Muzeum Polskie w Rapperswilu

Sprawa przed wójtem – 1873; Muzeum Narodowe w Warszawie.

Podczas deszczu – 1873; Muzeum Narodowe w Warszawie.

1874r.

Zjazd na polowanie – 1874; Muzeum Narodowe w Poznaniu.

1875r.

Babie lato – 1875; Muzeum Narodowe w Warszawie.

Trójka na śniegu (Polowanie z chartami na zające) – 1875; Własność prywatna.

Wołyńskie miasteczko – 1875; Własność prywatna.

Jesień – 1875; Własność prywatna.

Na folwarku – 1875; Muzeum Narodowe w Krakowie.

Kazimierz Pułaski pod Częstochową – 1875; Muzeum Narodowe w Warszawie.

Powstańcy na postoju – 1875; Własność prywatna.

Sanie przed dworem – 1875; Własność prywatna

1876r.

Roztopy na Ukrainie (Przed karczmą) – 1876; Własność: Bank Przemysłowo-Handlowy – PBK SA

1877r.

Wspomnienie z podróży po Ukrainie – 1877; Własność prywatna.

Noc księżycowa – 1877; Własność prywatna.

Noc na Ukrainie – 1877; Muzeum Narodowe w Warszawie.

Zjazd przed karczmą – 1877; Muzeum Narodowe w Szczecinie.

Poranek przed karczmą – 1877; Własność prywatna.

Przed karczmą – 1877; Muzeum Narodowe w Warszawie.

1878r.

Oberek – 1878; Własność prywatna.

Pijany chłop – Ok. 1878; Muzeum Mazowieckie w Płocku.

Próba czwórki – 1878; Własność prywatna.

1879r.

Końskie wywczasy – 1879; Muzeum Narodowe w Warszawie.

Targ na konie w Bałcie – 1879; Muzeum Narodowe w Warszawie.

Powrót z balu (Sanna) – 1879; Muzeum Śląskie w Katowicach.

Jeździec (Posłaniec) – 1879; Własność prywatna.

Posłaniec – 1879; Własność prywatna.

Wiszące kaczki – 1879; Muzeum Narodowe w Krakowie.

1880r.

Kaczki nad wodą – 1880; Własność prywatna

Trójka – 1880; Muzeum Śląskie w Katowicach.

1881r.

Czwórka (Po stepach) – 1881; Muzeum Narodowe w Krakowie.

Kozacy przed karczmą – 1881; Własność prywatna.

Kozacy w marszu – 1881; Muzeum Narodowe w Warszawie.

1882r.

Kozak – 1882; Muzeum Narodowe w Krakowie.

Przed karczmą – Pejzaż jesienny – 1882; Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy

Wyjazd na polowanie – 1882; Muzeum Narodowe we Wrocławiu.

Jeźdźcy (szkic) – ?; Muzeum Narodowe w Warszawie.

Dojeżdżacz – 1882-1886; Własność prywatna.

Na targu – 1882-1886; Własność prywatna.

Targ wiejski – 1882; Kolekcja Toma Podla, USA

Zima w Polsce – 1882; Newark Museum, USA

Szkic koni do obrazu Napad wilków – Ok. 1882-87; Muzeum Narodowe w Warszawie

1883r.

Napad wilków – 1883; Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie.

Przeprawa (Jarmark) – Ok. 1883; Fundacja Kościuszkowska, Nowy Jork, USA.

Na jarmarku – 1883; Własność prywatna.

1884r.

Epizod z powstania 1863 roku – 1884-1885; Muzeum Narodowe w Warszawie.

Bitwa pod El-Teb. Kawaleria sudańska przełamuje czworokąt Anglików – 1884; Rysunek dla „Le Monde Illustré” 1884, nr 1410

Kulig – 1884; Własność prywatna.

1885r.

Portret mężczyzny – 1885; Muzeum Narodowe w Krakowie.

Powstańcy przed karczmą – 1885; Obraz zaginiony.

Szkic lelaków – Lata 80-te XIX wieku; Muzeum Narodowe w Warszawie.

Żyd na wozie – 1885; Własność prywatna.

Czwórka – 1885; Własność prywatna.

Sielanka (Przed burzą) – 1885; The Bowers Museum, Santa Ana (Kalifornia), USA.

1886r.

Dropie – 1886; Muzeum Narodowe w Warszawie.

Targ koński (Jarmark w Bałcie) – 1886; Obraz zaginiony.

1887r.

W kościele – 1887; Obraz zaginiony.

Zaloty – 1887; Własność prywatna.

Droga w lesie – 1887; Muzeum Narodowe w Krakowie.

1888r.

Jezioro o zmierzchu – Ok. 1888-90; Muzeum Narodowe w Warszawie.

Rysak – 1888; Własność prywatna.

Jarmark (Sprzedaż konia) – 1888; Muzeum Narodowe w Szczecinie.

Wschód księżyca – 1888; Własność prywatna.

Żyd warszawski – 1888;

1889r.

Droga w polu – 1889; Muzeum Narodowe w Warszawie.

Dworek w Kuklówce – Po 1889; Muzeum Narodowe w Warszawie.

1890r.

Koncert żab – 1890; Własność prywatna.

Polowanie na głuszca – 1890; Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu.

Czajki – 1890; Muzeum Śląskie w Katowicach.

Krajobraz (Łąka z kaczeńcami). Szkic – Ok. 1890; Muzeum Narodowe w Warszawie.

1891r.

Czapla bąk – 1891; Własność prywatna.

Zalana łąka – 1891; Własność prywatna.

Przed wschodem słońca. Jutrzenka – 1891; Muzeum Narodowe w Krakowie

Kuropatwy na śniegu – 1891; Muzeum Narodowe w Warszawie.

1892r.

Sójka – 1892; Muzeum Narodowe w Warszawie.

Świt – 1892; Muzeum Narodowe w Krakowie.

1894r.

Kurka wodna – 1894; Muzeum Narodowe w Warszawie.

1895r.

Wisła – 1895; Własność prywatna.

Pastuszkowie przy ognisku – 1895-1900; Własność prywatna.

Skraj lasu (Pole z łubinami) – 1895-1905; Muzeum Mazowieckie w Płocku.

1896r.

Przed burzą – szkic do obrazu „Burza” – 1896; Muzeum Narodowe w Warszawie.

Burza – 1896; Muzeum Narodowe w Krakowie.

Studium do głuszca – Ok. 1896; Muzeum Narodowe w Warszawie.

Orka – 1896; Muzeum Narodowe w Poznaniu.

1897r.

Jesień – 1897; Muzeum Narodowe w Poznaniu.

Owczarek – 1897; Muzeum Narodowe w Krakowie.

1898r.

Zachód słońca – Jezioro Świteź – 1898; Muzeum Okręgowe w Tarnowie.

Staw w Radziejowicach – 1898; Muzeum Narodowe w Warszawie.

1899r.

Jastrząb. Pogoda – 1899; Własność prywatna, depozyt w Muzeum Narodowym w Poznaniu.

Stóg na Pińszczyźnie – 1899; Fundacja Barbary Piaseckiej-Johnson, Princeton, USA.

Staw w lesie – 1899; Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu.

Staw w Radziejowicach – 1899; Własność prywatna.

1900r.

Rozlewisko na łące – 1900-1913; Muzeum Narodowe w Warszawie.

Bociany – 1900; Muzeum Narodowe w Warszawie.

Pejzaż stepowy z kurhanem – Po 1900; Własność prywatna.

Krajobraz (Las) – 1900; Muzeum Narodowe we Wrocławiu.

Wnętrze lasu – 1900; Muzeum okręgowe w Suwałkach.

1901r.

Przed burzą – 1901; Muzeum Sztuki w Łodzi.

Zachód słońca zimą – 1901; Muzeum Narodowe w Warszawie.

1902r.

Autoportret – 1902; Muzeum Narodowe w Warszawie.

Wiosna – Potok – 1902; Muzeum Narodowe w Warszawie.

Puszcza – 1902; Muzeum Narodowe w Warszawie.

1903r.

Mgły poranne. Styr. – 1903; Własność prywatna.

1905r.

Przed figurą – 1905; Własność prywatna.

Pejzaż z rzeką – 1905-1910; Muzeum Górnośląskie w Bytomiu.

Krzyż – 1905; Muzeum Mazowieckie w Płocku.

Żurawie, pejzaż z łąką – 1905; Muzeum Narodowe w Warszawie.

1906r.

Świt. Królestwo ptaków – 1906; Własność prywatna.

Modlitwa przed bitwą (Racławice) – 1906; Muzeum Narodowe we Wrocławiu.

Kosynier – 1906; Własność prywatna.

Zima. Dworek o zmierzchu – 1906-1907; Muzeum Śląskie w Katowicach

Noc księżycowa – 1906; Lwowska Galeria Sztuki.

Dniestr w nocy – 1906; Muzeum Narodowe w Krakowie.

1907r.

Kozak na koniu (Dojeżdżacz) – 1907; Muzeum Narodowe w Warszawie.

Krzyż w zadymce – 1907; Muzeum Narodowe w Warszawie.

1908r.

Kaczeńce – 1908; Muzeum Narodowe w Warszawie.

Droga – 1908-1910; Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu.

Krajobraz z wsią – 1908; Własność prywatna.

1909r.

Dziewczyna wiejska – 1909

Wieczór na Polesiu – 1909; Muzeum Narodowe w Warszawie.

1910r.

Krajobraz z Podola – 1910; Muzeum Narodowe w Warszawie.

Wieś – Ok. 1910; Własność prywatna.

Powitanie słońca. Żurawie – 1910; Muzeum Sztuki w Łodzi.

1912r.

Kurhan – 1912; Muzeum Narodowe w Warszawie.

1913r.

Żurawie o poranku – 1913; Własność prywatna.

Krajobraz – wieś nad wodą – 1913; Muzeum Narodowe w Warszawie.

up down

Mapa

Odnajdź najważniejsze miejsca związane z obrazem:

spacer